Nu zijn we een aantal jaren verder en staan diezelfde leesstrategieën onder druk. Of misschien zelfs wel het hele vakgebied begrijpend lezen (Stoeldraaijer, 2012). Hoe kan dit? Is het terecht? En wat betekent dit voor onze school? De nu volgende discussiefilm kan u helpen om een genuanceerd antwoord te geven op deze vragen. En natuurlijk om de beslissingen te nemen die bij uw school en leerlingen passen.
Literatuur:
- Fisher F., Frey, N. & Lapp D. (2009). In a reading state of mind. Brain research, teahter modeling and comprehension instruction.
- Förrer, M & Van de Mortel, K. (2011). Lezen … denken … begrijpen! Handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs.
- Stapel, P. e.a. (2009). Lezen in beeld en Leesstudio. Leerkrachthandleiding.
- Stoeldraaijer, J. (2012). Dominante rol onderwijsinspectie bij keuze methode. Leesstrategieën werken niet bij begrijpend lezen.
- Vernooij, K. (2009). Effectief leren werken met leesstrategieën.
- Willingham, D.T. (2007). The usefulness of brief instruction in reading comprehension strategies.
Over welke strategieen gaat het? Uit onderzoek is niet gebleken dat strategieen per se heel veel bijdragen (zie Lezen in het bassonderwijs; SLO). Woordenschat, performale intelligentie en technische lezen doen dat wel.
BeantwoordenVerwijderenHet gaat niet om het beheersen van strategieen, maar om het beheersen van begrijpend lezen. Om het middel te testen, meet je het doel.
Begrijpend lezen leent zich uitstekend voor modelling binnen expliciete instructie. Tevens kan de leerstof heel gemakkelijk naar andere vakgebieden worden getransfereerd. De leerkracht (het vakmanschap) maakt ook het verschil.